Redovisning och bokföring

Vi förklarar skillnaden

Bokföring och redovisning är två begrepp som ofta används som synonymer, men faktum är att det dock inte är exakt samma sak. Bokföring handlar om att registrera och dokumentera ekonomiska transaktioner i företagets bokföringssystem. Det inkluderar vanligtvis att skapa fakturor, betala fakturor, hantera transaktioner, göra löneutbetalningar och hantera skatter.

Vad gäller redovisning så är det mycket bredare och inkluderar, inte bara bokföring, utan också sammanställning som rapporter och underlag, vilket fungerar som beslut i verksamheten. Det är också redovisningen som ska lämnas in till myndigheter i form av årsredovisning och deklaration. 

Vi hjälper er med bokföring och redovisning

Med digitaliserade helhetslösningar hjälper vi ditt företag med både redovisning och bokföring. Använd ett gemensamt inlogg och se hur hela företagets ekonomi effektiviseras. Oavsett om du är en ny företagare som behöver hjälp att sätta upp ett bokföringssystem eller en etablerad organisation som vill förbättra sin redovisning, kan vi hjälpa dig uppnå dina mål.

Kontakta oss

 

0705234430

emil@esbjornssonsredovisning.se

Traversvägen 3,
245 34 Staffanstorp

Värdefull fakta om redovisning och bokföring

 

  • Bokföring är en sammanställning av inkomster och utgifter i en verksamhet.
  • Redovisning är ett bredare begrepp som inkluderar bokföring, bokslut, deklarationer och rapportering till skatteverket.
  • Bokföring kan göras antingen med kontantmetoden eller fakturametoden. Vid fakturametoden bokförs affärshändelser två gånger – vid fakturans mottagande och vid betalning.
  • Bokföring sker på bokföringskonton som oftast följer BAS-kontoplanen. För att dra nytta av bokföringen bör intäkter och kostnader också taggas med hjälp av projekt och kostnadsställen.
  • Vid stora investeringar kan avskrivningar användas för att fördela kostnaden över en längre tid och skydda årets resultat.